sobota 23. října 2010

Robert Fulghum // All I Really Need to Know I Learned in Kindergarten


Autor: Rober Fulghum
Originální název: All I Really Need to Know I Learned in Kindergarten
Český název: Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce
Povídky


V září 2010 jsem si konečně pořídila svoji první knihu od R. Fulghuma. Školka je jeho prvotina, tak jsem si řekla, že si ji taky jako první přečtu. Ovšem už je to vydání sedmé a druhá úprava k 15.výročí knihy, ale pořád je jeho první ne? :-D
Úvod jsem četla při hodině ve škole a nějak mi to nelezlo do hlavy, ale když jsem se dostala k jeho krédu - málem jsem se rozplynula.

 "Věřím, že fantazie je silnější než vědění.

  Že mýty mají větší moc než historie.
  Že sny jsou mocnější než skutečnost.
  Že naděje vždy zvítězí nad zkušeností.
   Že smích je jediným lékem na zármutek.
  A věřím, že láska je silnější než smrt."

No není to krásné? :-) Mě se to hrozně moc líbí. Když jsem si to přečetla, úplně jsem si pomyslela, že Fulghum musí být opravdu skvělý člověk. Přesvědčila jsem se o tom po přečtení několika dalších povídek. 
Například povídka PAVOUCI. Nikdy jsem se na to nepodívala z takového pohledu! Soucítit s pavoukem..Hmm..Hned po přečtení si pomyslíte, že oni vlastně nejsou oškliví. To my z nich ošklivé děláme. Pavouci jsou malinká stvoření - cožpak za to můžou, jak vypadají a čím jsou? Co asi oni říkají o nás? "Ty obří divné stvůry, co nás zašlapují" Právě tahle povídka donutí zamyslet se nad tím, proč jsme takoví jací jsme. Musíme odsuzovat druhé už od pohledu?
Mezi moje nejoblíbenější povídky patří právě Pavouci. Kaluže byla taky úžasná. A ano, Andělé. Povídka Andělé je skutečně nádherná. Vysvětlil svůj pohled na to, jak si myslí, že andělé vypadají. Žádné neviditelné postavy s křídly. Ne. Jsou to lidé s křídly v srdci. Ti, co vás pohladí na duši a přitom si to ani neuvědomí. On prý takového znal :-), ale to si přečtěte - nebudu prozrazovat jednu z nejlepší povídek. Miluju i všechny jeho povídky o dobách, co byl na škole. Nebo Vysavače - úžasná povídka! :-) Mořská panna, Donnie, Můry... A takhle bych mohla pokračovat dál a dál. O každé povídce bych mohla mluvit hodiny. (Taky že jsem ještě v půlce knihy utíkala pro druhou sbírku povídek: Už hořela, když jsem si do ní lehal)
Všechny jeho povídky jsou úžasné! I ten jeho smysl pro humor.. :-)) 
Chtěla bych takového člověka poznat. Neznám nikoho, kdo by se na svět díval, tak jako on. Doopravdy bych chtěla někoho takového znát... Snílka s velkým S :-)
Tuhle knihu všem doporučuju! Jestli na tuto knihu narazíte v knihkupectví/knihovně NEVÁHEJTE! :-) Tahle kniha by měla být mezi povinnou četbou, třeba by se pak lidé pořádně na sebou zamysleli.

Četla jsem české vydání a jsem moc spokojená. Uvažuju o tom, že bych si pořídila i nějakou sbírku povídek v angličtině.

Hodnocení:  5/5

1 komentář:

  1. Tuhle knížku si chci nadělit pod stromeček, tak uvidím, jak se mi bude líbit :)

    OdpovědětVymazat