sobota 13. listopadu 2010

J.K.Rowling // Harry Potter


Harry.
Harry Potter.

Co k tomu říct. 
Já v tomhle světě vyrostla....


Začnu asi takhle. 
NEBÝT J.K.ROWLINGOVÉ
NEBÝT HARRYHO POTTERA
...tak se ke knihám ani nedostanu.

První díl jsem četla asi v 8 letech. V kině na prvním díle jsem se šíleně bála (na to hrozně ráda vzpomínám, jak jsem utekla na wc). Harry Potter mě uchvátil. 
S těmihle knihami jsem vyrůstala. A s každou knihou byla moje fantazie větší a větší až jsem sama začala psát. S kamenem mudrců se spustila lavina. Do té doby jsem moc knih nečetla - upřímně, mě ani nenapadlo, že bych mohla číst knihy! Jenže pak - už nevím jak - se mi do ruky dostal kámen mudrců a pak už to šlo samo. Moje máma fantasy nesnáší. Já ho miluju díky Rowlingové. Pro mě by bez Harryho nebylo dětství dětstvím (A fantasy by nebylo fantasy). Já nevím, možná že to pro někoho ani literatura není, ale musím se zeptat...četl jste někdo tak promyšlenou sérii? Kde každičký detail nad kterým si pomyslíte, že ho v klidu můžete zapomenout, znamená v sedmém díle rozhodující záležitost? Každá nepatrná věc znamená všechno. Já to obdivuju. U žádného z těch dílů se nemůžete nudit. Pro mě je to dokonalé. Např. zmíním house of night. V prvním díle se těšíte jak se to bude vyvíjet a pak to autorky totálně zkazí, ale Harry? Každý díl byl lepší a lepší. Já nedokážu pochopit, jak to dokázala vymyslet. Tolik detailů, těch kouzel, věcí a bůh ví čeho, co by mě v životé nenapadlo a pak - všechno to má nějakou roli.
Tahle série u mě odstartovala lavinu fantasy. A myslím si že nejen u mě.
Docela mě mrzí, že už jsem od Rowlingové dlouho žádnou knihu neviděla. Občas narazím na netu, jak si někdo hrozně přeje Harryho Pottera z pohledu Hermiony, Rona nebo Voldemorta. Já bych nechtěla. Hermiona s Ronem jsou s Harrym pořád, tak proč psát znova to samé? AVoldemort je prostě zlý. Pochybuju, že bych se o něm dozvěděla něco nového...
Ne. Já bych chtěla pohled Severuse Snapea. Snape je dokonale promyšlená postava. Jak já ho nenáviděla! 


Já dnes znova otevřela Relikvie smrti. Vzhledem k tomu, že příští týden jdu jako velký fanoušek na první část do kina, tak si to připomenu (a moc ráda!). Jenom mě děsně štve stav té knížky. Já tuhle knihu brala jako posvátnou, taková moje osobní fantasy bible :D, ale jednoho krásného dne si můj pejsek o něco potřeboval brousit zoubky a moje relikvie ležely nejblíž. Já byla táák naštvaná! Ale to nemluvím o ohnivém poháru. Ten mám zase počmáraný od svojí malé sestry. 
Dlouho přemýšlím, že bych si pořídila komplet Harryho 1-7, ale jsou to paperbacky a toho se docela bojím...Když ale já tak nesnáším knihy v špatném stavu. Obzvlášť když je to Harry Potter a relikvie smrti!

Snad nemusím říkat, jak jdou díly za sebou? Nebo radši jo?

1. Kámen mudrců
2. Tajemná komnata
3. Vězeň z azkabanu
4. Ohnivý pohár
5. Fénixův řád
6. Princ dvojí krve
7. Relikvie smrti

Rowlingová napsala i pro sedmý díl důležité Bajky Barda Beedleho. Tu mám doma taky. Pěkné! :-)

(Já bych o tom mohla psát pořád, ale momentálně se mi všechny ty "hlubokomyslné" myšlenky z hlavy vypařily, takže adios! :D Já to sem později nějak připíšu až mě to zas napadne :D)

Hodnocení: 5/5 (dala bych i milion! :D)

Četl jste to někdo v angličtině? 

Co si o tom myslíte vy?

20 komentářů:

  1. Já si i po tolika letech vzpomínám, jak jsem ke knihám o HP přišla. Navnadila mě má kamarádka, která mi tehdy půjčila své zbrusu nové vydání prvního dílu v češtině. Psal se rok 2001 a tehdá měl Harry na obálce na hlavě úplně normální klobouk - toť vyobrazení Moudrého klobouku z přelomu roku 2000/2001. Teď už Harry oblékl jiný kabát.

    HP série nebyla mou první knižní četbou, protože já knížky miluju odjakživa a odjakživa prostě čtu. Můžou za to mí rodiče. Do světa fantasy mě spíše uvedl C.S.Lewis, ale J.K.Rowlingová mi ukázala moderní fantasy. A ta mě od té doby nepustila.

    Začínala jsem číst v češtině a později přešla na angličtinu. Poslední 3 díly jsem si nejdříve přečetla v angličtině a až později pak v češtině.

    Knihy o Harrym budu mít vždycky hodně, hodně vysoko a až budu mít děti, moc ráda jim je dám, ať si počtou, pokud budou alespoň z části po mně, naprosto je to uchvátí.

    OdpovědětVymazat
  2. :-) krásnej komentář, díky ti za něj :-) byla ta angličtina složitá? Harry Potter je prostě dokonalost sama :-) J.K.ROWLINGOVÁ je výborná. Jojo, Narnii jsem četla taky.. Úžasný, ale na Harryho nic nemá :)

    OdpovědětVymazat
  3. Nemáš vůbec zač. Buď jenom ráda, že nebyl ještě delší, protože když já se rozvykládám, málo co mě dokáže stopnout :D

    S tou angličtinou to máš různě. Jsou knížky, které jsou napsané těžší angličtinou, jsou knížky s lehčí angličtinou. Taky záleží na tom, jestli to je britská nebo americká (popřípadě australská, indická....) angličtina. Každá má trochu jiné výrazy. Americká je lehčí na pochopení. J.K. je Britka. Angličtina Harryho byla sem tam lehká, sem tam těžší. Navíc její výrazy pro mudly apod. jsou v angličtině jiné, že, takže si to člověk nejdřív musel vyhledat a přeložit, aby to pak více pochopil. Rozhodně to má něco do sebe, v té angličtině.

    Narnii sice Lewis psal v době, kdy Tolkien LOTRa, a doufal, že z toho vyjde něco podobného... jenže se jeho série bere spíše jako knižní sága pro děti. Což je pravda. Knihy jsou napsány jednoduchým jazykem tak, aby je pochopily děti, tím pádem nemůžou nic moc říkat dospělým. Kdežto Rowlingové se podařilo napsat HP tak, že jej mohou číst jak děti, tak dospělí. A v podstatě děti při čtení jednotlivých dílů dospívají spolu s Harrym.

    Toť můj dlouhatánský názor... P.S.:Mají ty komentáře vůbec omezený počet znaků? o.O

    OdpovědětVymazat
  4. Haha, děkuji za další úžasný komentář. Asi se podívám na kámen mudrců v knihkupectví v angličtině :-) Vážně mě zajímají ty výrazy :-)

    joj to nevím... ale asi ne :D

    OdpovědětVymazat
  5. ...a ja už 10 minút tiež premýšľam nad niečim hlbokomyseľným, ale nič ma nenapadá... :D
    Som typické dieťa potterovskej generácie - tým je asi povedané všetko 8)

    OdpovědětVymazat
  6. Já kupodivu začínala 4. dílem. A ten je taky můj nejoblíbenější :D Na těch knížkách jsem taky vyrostla. MOžná proto se mi hrnou do očí slzy pokaždé, když v traileru uvidím: "filmová událost jedné generace." Pokaždé si uvědomím že je to moje generace :) A z filmů mám taky nejraději 4. A potom postavy, u většiny mám jasný názor ale problémy mi dělá Giny. Ve filmu ji nesnáším a v knížce mi vůbec nevadí :D
    twilight.team.sblog.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Luu: a já na to pořád nepřišla! :D
    Kris: jo Ginny ve filmu je divná... já nevím který mám nejradši. asi relikvie :-) já včera u knihy brečela už zase nad smrtí dobbyho... :-( vždycky tam bulím

    OdpovědětVymazat
  8. Jsem jediná, kdo knihy o tomhle kouzelníčkovi nečetl? :D
    Příběh mě nechytl ani v době, kdy to všechno začalo, a ani teď, kdy se ze mě stal naprostý knihomol..

    OdpovědětVymazat
  9. Tak když jsem četla první díl si vážně nepamatuju, zato vím kdy jsem viděla první film, protože jsme ho měli ještě na videokazetách a já se vždycky musela schovávat pod peřinu, když tam byl na konci Harry s Voldemortem...yeah jak mě to tenkrát přišlo děsivý a to ještě nemuvím o trojce :) Taky mě asi v 5 třídě chytla vlna HP fanfikcí, ještě teď si některé ráda přečtu a taky jsem byla v HP RPG hře a na ty časy stašně ráda vzpomínám, neboť svět Harryho Pottera je vážně magický a ikdyž už se nemůžu dočkat až uvidím 7 díl,je mi zároveň smutno, že už další nebudou...
    Ketty

    OdpovědětVymazat
  10. Ketty: přesně! :-) moje slova.. rpg jsem taky hrála.. nikdy na mě nevyšel ani jeden z těch tří :D vždycky jsem byla nějaká nepodstatná osoba.. :-D
    Já jdu na sedmý díl zítra :-) těším se. fanf fiction na HP jsem díkybohu přestála :-) u twilight už jsem psala taky, ale doufám, že se to nikdy opakovat nebude :D nemám ráda stmívání!

    OdpovědětVymazat
  11. Já jsem na tom taky vyrostla... HP a kámen mudrců byl vpodstatě první knížka, kterou jsem přečetla sama ( Slabikář se nepočítá :-) ) Doma mám všechny knížky v prvním vydání(bohužel jenom v tom českém-anglické první vydání by se dneska asi schánělo těžko) a četla jsem je snad milionkrát. U prvních dílů už mi vazba drží pohromadě spíš lepenkou.
    Poslední dobou mě taky zajímaly anglický názvy, a našla jsem jednu stránku, kde je to přeložený do češtiny. Tak se koukni:-) http://www.harry--potter.estranky.cz/clanky/prekladatele/blablabla

    OdpovědětVymazat
  12. haha :-) s tím stavem těch knížek jsme na tom podobně :-) btw taky to byla moje první :-) jojo děkuju moc podívám se :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Páni... tady se rozjela nějaká HP párty :D :D

    OdpovědětVymazat
  14. no, bibliofile, já taky patřím do téhle potterovské generace a neumím si představit, že by někdo napsal něco geniálnějšího...asi to není hlubokomyslný, ale nebýt pottera (potažmo AVPM/S) asi bych nežila! :)

    OdpovědětVymazat
  15. Ale můžu říct, že jsem tady komentovala první! Muhahááá! :D :D

    OdpovědětVymazat
  16. Ty anonyme o kterém jsem si jista, že vím kdo jsi jelikož avpm je tvůj "podpis" :D Ty si maniak taky :D S tím, že Harry Potter je geniální naprosto souhlasím :D

    Syki: a taky nejdelší! :D:D

    OdpovědětVymazat
  17. Mamka taky dost ohrnuje nos nad fantasy literaturou a táta šílí z toho, že bych i já jednou fantsy chtěla psát. Bez fantazie si život nedokážu představit, člověk tak může zavítat na chvíli do vlastního světa, tak proč psát o realitě proboha?
    Přečetla jsem 6 dílů a viděla zatím jen 4. U mě už ta HP manie nějak utichla... snad se někdy dostanu k tý sedmičce, do kina na to asi nepůjdu, chi si to nejdřív přečíst.

    OdpovědětVymazat
  18. Já jsem na tom stejně jako ta, kdyby nebylo Harryho, tak nevím, jestli bych četla ráda nebo jestli bych vůbec něco četla. Všechny knihy naprosto úžasné a já obdivuju J.K. Rowlingovou, že ji něco takového napadlo. Jen pro mě byl velkým zklamáním epilog u Relikvií smrti- to se mi opravdu ale opravdu nelíbilo! Jednu dobu mě Harry fakt chytnul a pořád jsem četla i fanfiction :D V angličtině jsem knihy nečetla, protože si myslím, že by tam byly na mě složitá slovíčka...

    OdpovědětVymazat
  19. HP seria po anglicky sa da zohnat samozrejme aj v tvrdej vazbe, treba lepsie hladat;)
    inak som na HP tiez vyrastala a zdielam vase nadsenie!
    vsetky som precitaqla aj po anglicky, je to jedna z najlepsie sa citajucich knih ktore som v anj precitala, a je ich teda dost
    odporucam vam vypocut si to aj ako audio, je to zazitok!

    OdpovědětVymazat