čtvrtek 11. srpna 2011

Review - Gayle Forman: If i stay

If I stay

Gayle Forman

Anotace
Moderní příběh pro mladé dívky a ženy. Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat.

Názor

OBSAHUJE SPOILERY!!!

Bezchybnost, kterou si zamilujete
Když otevřete knihu a ponoříte se do děje, první co pocítíte je šok. Ani nestačíte mrknout a už se stane ta strašlivá nehoda. Nejdřív spatříte Miina otce, matku a pak ji samotnou, jak je uvězněná pod troskami auta. A už se neodtrhnete. Přijde pár flashbacků, ve kterých Mia popisuje své první rande, první lásku a první hádku, přátelství s Kim, přijímačky na Julliard, své dětství a lásku k hudbě. A být vámi, dala bych si pořádný pozor na to, co čtete, protože každičký detail je důležitý pro Miin pobyt v nemocnici. Autorka knihu tak promyslela, že vás to tu knihu nenechá odložit! A pocítíte takové emoce o kterých jste ani netušili, že ve vás kniha může vyvolat.

Slzy, smích a strach
V polovině knihy jsem si říkala, že je kniha fantastická, ale stále jsem čekala na ty strhující, srdce lomící scény, které probrečím a o kterých jsem slyšela snad u všech, kdo knihu četl. A ony přišly. Hned vzápětí. V podobě flashbacku. Mia vzpomíná na jediný pohřeb na kterém byla. Vypráví o tom, jak její rodina, Adam a Willow s Henrym, jeli v autě na pohřeb člověka, kterého ona sotva znala. Povídali si o Kerrym jako o člověku, který byl plný života  a radosti. Vyprávěli si, co všechno vyvedl a smáli se. A prišlo jim to správné, protože takový Kerry byl. Po pohřbu, který byl přesně takový, jaký by Kerry nechtěl a který nesmírně vytočil Miinu maminku, se nějak dostali k tomu, že si začali povídat o tom, kdo jak chce zemřít. Na což Miina maminka odpověděla, že chce zemřít rychle, ruku v ruce s jejím manželem někde v Africe, když jim bude třeba 92 let a že na pohřbu jim bude hrát Mia na cello. Není to nijak zvlášt dojemná scéna, ale mě dojala. Obzvlášť kvůli tomu, že se její přání z části splnilo. Dalším pro mě bolestným okamžikem byl, (a u kterého jsem už nevydržela a nechala utéct par slz) když si Mia uvědomila, že Teddy, její 8 letý bratr, svůj boj prohrál. To bylo neuvěřitelné. Mia začala vzpomínat, jak jenom jí dovolil aby mu před spaním četla Harryho Potttera, jak usnul jenom, když mu na cello hrála ukolébavky, a když si odřel koleno, tak se vyléčil jen když mu dala kouzelnou pusinku. Uvědomila si, že Teddy měl být ten, kdo přežije. Teddy přišel o šanci zažít první lásku, nezažije svůj první polibek, nikdy se s nikým nepopere jako každý kluk, protože je mrtvý.
A pak přišel další z těch okamžiků. U lůžka sedí dědeček a nic neříká. Jen pláče. A pak z ničeho nic vstává a šeptá jí do ucha, že může odejít pokud cítí, že je to tak správné, pokud cítí, že to tak má být. Tahle scéna je tak srdceryvná, že pokud nejste kámen, tak prostě musíte brečet jako malá holka. A Mia? Konečně se zase může volně nadechnout. Protože ona chce. Chce odejít za svými rodičemi a za Teddym. A tehdy čtenář pocítí obrovský strach, že kniha nebude mít happy end. Mia se opravdu snaží odejít a už jen čeká na chvíli, kdy se tak stane. A to vás šíleně vyděsí, protože jste celou dobu doufali v zázrak. Jenže pak přichází Adam a prosí. To co se mnou udělala tahle scéna je neuvěřitelné. Jak jí prosil ať zůstane, že udělá cokoli bude chtít. Jak plakal a jak jí zahříval studené ruce. A konečně, dal jí poslechnout píseň, která jí probudila.
Z těch méně důležitých scén se mi nesmírně líbila scéna, kdy její táta opustí svou kapelu a scéna, kdy Mia poslouchá tátovu písničku. Vedle hlavního příběhu, což je nehoda, kóma a nemocnice, se tak do příběhu proplétá desítky dalších malých příběhů složených ze vzpomínek a tím mě kniha okouzlila.
V téhle knize najdete úplně všechno. V některých flashbacích je také spousta úsměvných a vtipných okamžiků, které vám na chvíli zvednou náladu Po přečtení knížky si uvědomíte, že Mia měla úžasný život, úžasnou rodinu, úžasné přátele a úžasného Adama. A že to co se stalo během 24 hodin, které autorka v knize popisuje, si rozhodně nezasloužil nikdo z nich. Život je mrcha.

Mia
Tak tuhle hrdinku si rozhodně oblíbíte. Má slabé chvilky, ale zároveň je silná. Překrásně vypráví svůj příběh. Popíše vám svou neuvadající lásku ke klasické hudbě a svému cellu. Ukáže se vám hroutící se bolestí, ale i plná radosti a lásky. Nervózní i sebevědomá. Přátelská i vzteklá. Je to reálná hrdinka. Není perfektní, má také chyby, které má každý člověk. Je cílevědomá, ale má strach z Julliardu. Je chytrá, ale nemá samé Áčka. Žárlí kvůli holkám okolo svého kluka a dokáže být i maličko sobecká a mnoho dalšího a právě to ji dělá tak skutečnou. A v jejich vztahu jsou chyby jako v každém jiném.

Adam a jejich vztah
Pro nás důležitá postava. Adam se stal mým nejoblíbenějším hrdinou. Pokaždé, co se tam objevil jsem se rozplývala. Jejich láska překonávala všechny možné hranice. To jak pozval Miu na koncert, který strašně chtěla vidět. Lístky byly tak drahé, že si musel týdny přivydělávat rozvozem pizzy. To bylo jejich první rande a tehdy Mie došlo, že je do něj zamilovaná. Nebo když ho nechtěli pustit k jejímu lůžku v nemocnici a on se k ní rozhodl dostat za každou cenu a nebýt Willow, která ho na poslední chvíli zachránila, tak by byl zavřený. Ten jeho výmysl vzdušného cella a vzdušné kytary. Záviděla jsem Mie a toužila si to s ní vyměnit pokaždé, když jí zahříval studené ruce. To bylo tak romantické. Trhalo mi srdce, když brečel ať s ním zůstane. A když řekl to jeho “Prosím, nenuť mě psát písničku” mě dostalo (Mia byla jednou hrozně smutná, že jí nepíše žádné písničky a on jí na to řekl, že by ho musela podvádět nebo tak něco, protože není ten typ, co by psal o lásce jako takové.).Navíc to byl on, kdo překazil Miin odchod, protože to on našel píseň, která ji probrala. Zbožňovala jsem ho od začátku až do konce. Protože který kluk by toho pro vás udělal tolik co Adam?
Konec
O konci už jsem mluvila tak to nebudu nijak extra rozvádět. Jen řeknu, že tahle kniha vás NUTÍ chtít happy end. I když máte radši smutné konce jako já. A ani to zas tak šťastný konec není, protože ať už si vybrala Mia jakkoliv pořád o něco přišla a v tomto případě o svou rodinu. Takže to není žádný přeslazený konec. Je zkrátka perfektní. Nutí vás to přemýšlet nad otázkou: “Co bych udělala já, kdybych se musela rozhodnout?”

Hudba této knihy
Ještě než se vrhnu k hudbě, musím zmínit atmosféru. Absolutně vynikající! Mě to až dohnalo k slzám, protože jsem začala přemýšlet, co kdyby se taková nehoda stala mojí rodině. Gayle Formanová to popsala tak živě. Vtáhne vás to do děje a nepustí dokud nepřečtete celou knihu. Bylo pro mě neskutečným utrpením odtrhnout se od knihy byť jen kvůli tomu, že jsem měla jít večeřet.
Co se týče hudby myslím, že všichni víme, jak je pro Miu důležité její violoncello a vůbec klasická hudba. A hudba byla důležitá pro její celou rodinu i jejího přítele Adama. Zde jsou podle mě ty nejdůležitější  tři skladby.

• Andante con moto e poco rubato od Yo-Yo Ma (skladba, která Miu probudí)
  • Waiting on Vengeance od Oswald-Five-O (píseň, kterou si Mia zpívá s tatínkem)
a
  • Cello Sonata no. 3 od Beethovena (skladba, která hraje při jejich nehodě)

Stejně jako příběh i tyto skladby ve vás vyvolají mnoho emocí.

Ukázka
Rozhodně vám doporučuju si knihu přečíst. Ať už v češtině (kniha vyšla pod originálním názvem Jestli zůstanu) nebo v angličtině. Já sama ještě plánuju re-reading v češtině abych mohla knihy porovnat, ale asi až za nějakou dobu. Nejdřív se vrhnu na WHERE SHE WENT, což je druhý díl knihy v podání Adama. Jestli nechcete trpět udělejte si den volna a přečtěte knihu na jedno posezení (jako já) a knihu druhou si připravte k sobě také. Já umírám touhou číst dál, ale bohužel knihu nemám. Také vás můžu potěšit zprávou, že Summit Entertainment chystá do budoucna film.

Hodnocení
Děj - 1
Postavy - 1